Blogi – Kristiyhteisö

Blogi

Rikas mies Lasarus-Johannes  

Luukas 18; 18-34

Kun opetuslapset olivat vasta suuren tehtävänsä alkutaipaleessa, oli heissä kuitenkin jo herännyt aavistava, tulevaisuuteen suuntaava luottamus henkiseen, Jumalan läsnäoloon. He olivat lähteneet seuraamaan Häntä, joka oli kutsunut heidät luokseen. ”Tulkaa, niin näette”, oli Hän sanonut heille, kun he olivat kysyneet, missä Hän asuu. Kristuksen sanat: ”Seuraa minua!” olivat löytäneet tien heidän sydämeensä, ja niin heistä oli tullut Kristuksen opetuslapsia. Yksi heistä, hän, joka on tämän kertonut, oli Lasarus-Johannes, rikas ja vaikutusvaltainen henkilö Israelin kansan keskuudessa. Kun hän kirjoittaa Johanneksen evankeliumin, oli jo tapahtunut paljon, myös hänelle itselleen. Omaisuudesta luopuminen oli varmasti yksi suurimpia ponnistuksia hänen tiellään kohti suurta vihkimystapahtumaa. Niin kuin Kristus hänelle sanoo: ”Yksi on sinulta vielä tekemättä, että voit astua hengen maailmaan.” Ja kun tämä on tapahtunut, Kristus ohjaa hänet, Lasaruksen kuolemaan ja kuolemasta takaisin elämään. Kristuksen vihkimä Lasarus-Johannes kuvaa itse tämän evankeliuminsa 11. luvussa.

Isä Meidän rukouksen ensimmäinen pyyntö alkaa sanoilla: ”Tulkoon Sinun valtakuntasi”, ja rukous jatkuu: ”ja tapahtukoon Sinun tahtosi”.  Näillä sanoilla me avaamme itse portin Jumalan valtakunnalle, taivasten valtakunnalle astua sydämeemme. Ja me siirrämme oman tahtomme sivuun tehdäksemme tilaa Hänen tahdolleen, Hänen rakkaudelleen, myötätunnolleen ja anteeksiannolleen. Sillä Kristus on omalla uhriteollaan tehnyt sen mahdolliseksi, että uusi maailma voi syntyä, Jumalan valtakunta ihmisten keskuudessa.

Se mikä ihmiselle yksin on mahdotonta, on mahdollista yhdessä Jumalan kanssa. Mutta meillä ihmisillä on kuitenkin Jumalan valtakunnan rakentamisessa aivan ratkaiseva osa. Ei ole niinkään merkitystä, olemmeko vahvoja tai heikkoja, tai onko meillä vähän tai paljon omaisuutta. Olennaista on, että olemme jo aloittaneet opetella luopumista ja lahjoittamista, ja olemme valmiit lähtemään liikkeelle. Mitä Kristus sanookaan: ”Jaa, tule ja seuraa minua!”

Tätä kaikkea me harjoittelemme, kokoontuessamme alttarin äärelle. Ja me kuljemme kohti elämää, ikuista ihmisen todellista elämää – Jumalan valtakunnan asukkaina.

Kolme syntymää

Ihmiskunnan menneisyydestä nousee esiin monia myyttisiä hahmoja ja tapahtumia. Eri uskonnoilla on ollut omia luomiskertomuksia ja puolijumalia, kuten suomalaisten Väinämöinen. Syntiinlankeemus ja vedenpaisumus ovat valtavia myyttisiä kuvia Vanhassa testamentissa. Myyttisiä tapahtumia ja henkilöitä ei kuitenkaan sidota tarkasti aikaan. Kuvat ovat ajattomia, ajalta ennen aikaa. Ne ovat myyttisiä kuvia.

Kristikunta viettää joulua kahden suuren kuvan, kahden syntymän merkeissä. Matteuksen ja Luukkaan joulukertomuksissa on paljon samanlaista: Maria ja Josef, Betlehem ja Nasaret, mutta myös paljon erilaisuuksia.

Luukas kertoo paimenista ja suuresta taivaallisesta ilmestyksestä, joka johtaa paimenet Jeesus-lapsen luo Betlehemin talliin. Matteus taas kertoo tietäjä-kuninkaista, jotka kirkas uusi tähti johtaa Betlehemissä olevaan taloon Jeesus-lapsen luo.

Yhteistä molemmissa evankeliumeissa on, että syntymät liitetään aikaan ja paikkaan mainitsemalla historiallisia henkilöitä, tapahtumia ja kaupunkeja. Luukas puhuu keisari Augustuksesta ja verollepanosta ja Matteus kertoo juutalaisten kuninkaasta Herodeksesta Jerusalemissa.

Joulun syntymät liittyvät konkreettisesti osaksi ihmiskunnan historiallista kehitystä, ne eivät ole vain myyttisiä kuvia. Maanpällistä todellisuutta on myös molempiin joulukertomuksiin liittyvä kodittomuus ja suojattomuus. Luukkaan evankeliumin Maria ei löydä paikkaa missä synnyttää vaan joutuu tyytymään kylmään talliin ja Matteuksen pyhä perhe pakenee Herodeksen vihaa ja Betlehemin lastenmurhaa Egyptiin. Tiedämme, että tämä on ollut ja on monien ihmisten, äitien ja lasten osana myös tänäänkin.

Kaksi syntymää Betlehemissä johtavat tulevaisuuteen. Kun kolmekymmentä vuotta on kulunut liittyy mukaan kolmaskin syntymä kun Kristus-henki Jordanilla asettuu Jeesuksen olemukseen. Ja niin osoittautuu, että kolme syntymää on yksi kokonaisuus, josta tulee esiin uusi ihminen. Kristus Jeesuksen myötä syntyy uusi tulevaisuuden ihminen. Valo ja ilo, jotka paimenet ja tietäjät kokivat loistivat tulevaisuudesta

Jos valon lapsi tänäkin jouluna saa syntyä sydämessämme on se lupaus tulevaisuudesta. Vaarat uhkaavat tänäänkin niin kuin silloin 2000 vuotta sitten, mutta luottakaamme siihen, että sydämemme valo loistaa maailman pimeyteen, sillä meidän hyvään tahtoomme liittyvät kaikki valoisat hengen maailmat. Kristus on sanonut: ”Minä olen maailman valo.” Hän elää sydämessämme nyt ja myös tulevaisuuden jokaisena päivänä.

Harri Salmisto

Joulu – kahden syntymän juhla

Ihmiskunnan menneisyydestä nousee esiin monia myyttisiä hahmoja ja tapahtumia. Eri uskonnoilla on ollut omia luomiskertomuksia ja puolijumalia, kuten suomalaisten Väinämöinen. Syntiinlankeemus ja vedenpaisumus ovat valtavia myyttisiä kuvia Vanhassa testamentissa. Myyttisiä tapahtumia ja henkilöitä ei kuitenkaan sidota tarkasti aikaan. Kuvat ovat ajattomia, ajalta ennen aikaa. Ne ovat myyttisiä kuvia.

Kristikunta viettää joulua kahden suuren kuvan, kahden syntymän merkeissä. Matteuksen ja Luukkaan joulukertomuksissa on paljon samanlaista: Maria ja Josef, Betlehem ja Nasaret, mutta myös paljon erilaisuuksia.

Luukas kertoo paimenista ja suuresta taivaallisesta ilmestyksestä, joka johtaa paimenet Jeesus-lapsen luo Betlehemin talliin. Matteus taas kertoo tietäjä-kuninkaista, jotka kirkas uusi tähti johtaa Betlehemissä olevaan taloon Jeesus-lapsen luo.

Yhteistä molemmissa evankeliumeissa on, että syntymät liitetään aikaan ja paikkaan mainitsemalla historiallisia henkilöitä, tapahtumia ja kaupunkeja. Luukas puhuu keisari Augustuksesta ja verollepanosta ja Matteus kertoo juutalaisten kuninkaasta Herodeksesta Jerusalemissa.

Joulun syntymät liittyvät konkreettisesti osaksi ihmiskunnan historiallista kehitystä, ne eivät ole vain myyttisiä kuvia. Maanpällistä todellisuutta on myös molempiin joulukertomuksiin liittyvä kodittomuus ja suojattomuus. Luukkaan evankeliumin Maria ei löydä paikkaa missä synnyttää vaan joutuu tyytymään kylmään talliin ja Matteuksen pyhä perhe pakenee Herodeksen vihaa ja Betlehemin lastenmurhaa Egyptiin. Tiedämme, että tämä on ollut ja on monien ihmisten, äitien ja lasten osana myös tänäänkin.

Kaksi syntymää Betlehemissä johtavat tulevaisuuteen. Kun kolmekymmentä vuotta on kulunut liittyy mukaan kolmaskin syntymä kun Kristus-henki Jordanilla asettuu Jeesuksen olemukseen. Ja niin osoittautuu, että kolme syntymää on yksi kokonaisuus, josta tulee esiin uusi ihminen. Kristus Jeesuksen myötä syntyy uusi tulevaisuuden ihminen. Valo ja ilo, jotka paimenet ja tietäjät kokivat loistivat tulevaisuudesta

Jos valon lapsi tänäkin jouluna saa syntyä sydämessämme on se lupaus tulevaisuudesta. Vaarat uhkaavat tänäänkin niin kuin silloin 2000 vuotta sitten, mutta luottakaamme siihen, että sydämemme valo loistaa maailman pimeyteen, sillä meidän hyvään tahtoomme liittyvät kaikki valoisat hengen maailmat. Kristus on sanonut: ”Minä olen maailman valo.” Hän elää sydämessämme nyt ja myös tulevaisuuden jokaisena päivänä.

”Minä olen todellinen viinipuu…” (Johannes 15)

Johanneksen evankeliumin 15. luvussa kerrotaan todellisesta viinipuusta, joka syntyy, kun viiniköynnöstä hoidetaan oikealla tavalla. Erityisesti evankeliumissa puhutaan hedelmistä, niin viinipuun hedelmistä kuin muistakin hedelmistä. Tähän vuodenaikaan on vielä kaukana edessäpäin se aika, kun hedelmät täällä pohjolassa alkavat kypsyä. Kevät on enemmänkin siementen aikaa, jokainen viljelijä on jo varmasti hankkinut siemenet, jotka hän aikoo kylvää maahan hedelmiä tuottamaan. Hedelmät ja siemenet kuuluvat yhteen. Siemenen tärkein tehtävä on tuottaa hedelmiä ja hedelmän tärkein tehtävä on tuottaa siemeniä. Tässä kiertokulussa toteutuu kasvin elämä.

Ihminen ei ole kuin kasvi, mutta mekin tuomme mukanamme siemeniä ja kannamme hedelmää. Meistä jokainen on aikanaan laskeutunut valon valtakunnasta tänne maan päälle. Mukanamme me olemme tuoneet monenlaisia siemeniä elämäämme varten: taipumuksia, lahjakkuutta, perimämme ja kohtalomme.

Usein ajatellaan, ettei ihminen voi täältä maan päältä ottaa mukaansa mitään, kun hän aikanaan kulkee kuoleman portista. Kuitenkin hän ottaa mukaansa kokemukset kaikesta, mitä hän on kohdannut elämänsä aikana: lukemattomia ihmiskohtaamisia, pettymyksiä ja onnistumisia, lapsuuden ja nuoruuden kehityksen sekä oppimisen vaiheen kuten myös vanhuuden lakastumisen ja luopumisen.

Kaikki ihmissuhteet ja kohtaamiset eivät ole helppoja, asioita jää aina kesken tai selvittämättä. Mutta erityisesti rakkaudelliset siteet säilyvät edelleen ja myös vahvistuvat. Kun ihminen kerran kulkee kuoleman portista, hän kulkee kohti tulevaisuutta ja siihen tulevaisuuteen hän ottaa mukaansa menneen elämänsä hedelmät, muokatakseen siten omaansa ja maan kehitystä henkenä henkien kanssa.

Ja kun kerran palaamme, tuomme mukanamme uudet siemenet.

Minä olen hyvä paimen (Joh 10)

Katastrofit ovat aina herättäneet suurta pelkoa ihmisissä, oli sitten kyse luonnonkatastrofeista tai ihmisten aiheuttamista. Jo Vanhassa Testamentissa on lukemattomia kertomuksia suurta pelkoa herättäneistä tapahtumista. Eikä tilanne ole nykyään sen kummempi. Kokemus omasta voimattomuudesta on vahva. Mutta jotain on muuttunut ihmisen suhteessa katastrofeihin viimeisten vuosikymmenten aikana. Aikaisemmin suuret luonnonmullistukset, sodat sekä sairaudet koettiin Jumalan rangaistuksina. Jumala ”piiskasi” ja ”kuritti” ihmistä johdattaakseen hänet siten oikealle tielle, ja herättääkseen hänet huomaamaan jumalallisen vallan.

Mutta kukapa enää kokee maanjäristyksiä tai sotia Jumalan rangaistuksina. Enemmänkin ne ovat ihmisen aikaansaamisia, ihminen rankaisee siskojaan ja veljiään. Kuitenkin silloin, kun onnettomuudet koettiin Jumalan rangaistuksina, kokivat ihmiset samalla myös Jumalan läheisyyden. Nyt kysytään, jos yleensä edes kysytään: ”Missä Jumala oli, kun talot sortuivat?”

Mikä entisistä ajoista on jäänyt jäljelle, on pelko, ja myös voimattomuuden tunne, yksinäisyys: ”Minut on jätetty oman onneni varaan”. Ihminen kokee oman kohtalonsa, ja samalla aavistuksen itsenäisyydestään.

Onko tässä pelon, voimattomuuden ja yksinäisyyden maailmassa tilaa ylösnousemukselle, vai jääkö pääsiäisen tapahtuma historian menneisyyteen? Miten ylösnousemus 2000 vuotta sitten oli mahdollinen? Ihmettä edelsi haava, maa järisi pitkäperjantaina ja vielä sunnuntaiaamun varhaisina tunteina ennen auringon nousua. Maan haavaan virtasi veri Kristuksen haavoista. Ja Hän lahjoitti haavoitetun ruumiinsa maalle, tälle meidän elämämme perustalle, lahjoittaakseen siten koko ihmiskunnalle uuden elämän.

Meidän haavoitetussa sielussamme, meidän yksinäisyydessämme ja pelossamme on ylösnousemuksen maaperä. Sielustamme kumpuavassa rukouksessamme voimme kokea Jumalan läheisyyden, me voimme kokea Hänet, joka ylösnousemuksessaankin kantaa ihmisten haavat. Hän tuntee meidän haavamme, Hän tuntee meidät. Ja kutsuu meitä nimeltä ja johtaa meidät ulos, vapauteen – meidän itsenäisyydessämme.

Näenkö lähimmäiseni kultaisen kruunun

Kun joulu nyt vaihtuu epifaniaksi, kääntyy katseemme ihmisen kuninkuuteen. Mutta mitä tarkoittaa kuningas meidän ajassamme. Lyhyesti voi vastata, että kuningas on se, joka kohtelee toisia ihmisiä myös kuninkaina. Kuninkuus merkitsee tänä päivänä ihmisen koskemattoman arvon puolustamista. Sitä että kannustaa lähimmäisensä ainutlaatuisuutta, samalla, kun itse kantaa omaa ihmisarvokkuuttaan ylväästi, ja välttää vajoamasta oman tasonsa alapuolelle.

Kuningas on se, joka näkee lähimmäisellään kultaisen kruunun – mikä ei ole suinkaan helppoa.

Sillä kruunu on raskas kantaa, emmekä siksi kanna sitä mielellämme päässämme emmekä ajatuksissamme. Usein kätkemme kruunumme toisilta ja myös itseltämme. Joku kantaa kruunua huomaamattomasti kädessään, toinen taas on neuvottomana laskenut sen jalkojensa juureen lattialle.

Mutta riippumatta siitä, miten värittömältä tai arkipäiväisen harmaalta ihminen vaikuttaakin, on hänellä kuitenkin aina jossain loistava kultakruunu, joka osoittaa, että me kaikki olemme kuninkaan lapsia elämän tiellä matkalla kruunajaisiin. Sen vuoksi ansaitsee jokainen ihminen olosuhteista riippumatta tulla kohdatuksi kuninkaallisesti.

Kuninkaallinen ihmisessä tietää, että kohtalon kutsuessa ei ole häpeällistä nöyrästi palvella, vaan se on jopa välttämätöntä. Samoin tietää kuninkaallinen meissä, mitä on oikein käytetyn vallan ja johtajuuden arvo ja merkitys. Se suojaa heikkoja ja tarvitsevia ja muuttuu hyvää tekeväksi oikeudenmukaisuudeksi.

Kolmen kuninkaan juhla-aika muistuttaa meitä, että meidät on luotu kuninkaiksi turvaamaan ja suojelemaan elämän järjestystä maan päällä ihmisiä, eläimiä ja luontoa varten.

Yhteiskunnassa, jossa ihmisarvoa usein poljetaan, avaa ajatus kuninkaasta uuden näkökulman elämään. Se antaa meille rohkeutta ja luottamusta, jotta voimme joulun unen jälkeen herätä toivontäyteiseen arkipäivään tietoisena ihmisyydestämme ja sen mittaamattomasta arvosta ja kuninkaallisesta kutsumuksesta. Kutsumus, jonka meille on lähettänyt Kuninkaiden Kuningas Kristus Jeesus. Hänen kuninkuudestaan saamme aavistuksen joka kerta, kun katsomme alttaria, ristiä tai kuuntelemme evankeliumin sanaa. Kristus johtotähtenämme antaa meille suunnan ja voimme arvokkaasti ottaa harteillemme kuninkaalliset sitoumuksemme uuden vuoden alkaessa. 

Ylwa Breidenstein

Käännös Harri Salmisto ja Tuula Huhtala-Salmisto

Pyhän Martin ihme

Kun Pyhä Martti tuli ensimmäistä kertaa Ranskan maalle, hän vaelsi Lyonin seudulla. Hän ei tuntenut vielä tuota seutua, ja tietkin tuolla seudulla olivat siihen aikaan huonoja, tienviittoja ei ollut juuri ollenkaan, niinpä matkanteko kesti pitkään. Kylästä toiseen kulkemiseen meni yllättävän pitkä aika. Siihen aikaan, kun Pyhä Martti tuli Lyonin seudulle, oli talvi. Eikä se talvi ollut suinkaan leuto. Se oli alkanut aikaisin, lumi peitti maan jo lokakuussa, ja lunta satoi aina vain lisää, niin että kylät olivat aivan lumeen hautautuneina, eikä niitä matkan päästä voinut erottaa, kun kaikkialla näkyi vain valkoista. Usein oli myös niin, että sankka sumu peitti koko tienoon, eikä tietä voinut erottaa pellosta. Ranska oli silloin vielä aivan eri tavalla maaseutua, sillä oli myös paljon metsää, ja metsissä asusti myös susia. 

Siellä Pyhä Martti taivalsi susien ulvoessa metsissä, ja kun pimeä oli laskeutunut lumen ylle, susien ulvontaa säesti vielä pöllöjen kimeä huuto. Usein Martti kadotti näkyvistään tien, jota hän oli kulkemassa.

Tällä matkalla Martti oli kohdannut sen kerjäläisenkin, joka kylmästä väristen oli kyyhöttänyt sillan kupeessa, ja jolle Martti oli antanut puolet viitastaan. Kylmä tuuli puhalsi sillä autiolla seudulla, missä Martti taivalsi eteenpäin löytääkseen tien lähimpään kylään. Martti yritti kietoa viitanpuolikasta ympärilleen, ettei olisi aivan paleltunut, sillä kylmänkostea sumu, ja jäätävä pohjoistuuli tunkeutuivat aivan luihin ja ytimiin asti. Hänen kätensä olivat jo niin jäykistyneet kylmästä, että hän tuskin pystyi pitämään matkasauvastaan kiinni. Täristen ja hampaat kalisten hän yritti jouduttaa askeliaan. Hän kulki halki metsikköjen ja sitten taas poikki aukeiden peltojen, missä tuuli tuiskutti lunta hänen kasvoilleen. Mutta nopeutti hän askeliaan kuinka tahansa, yhden yhtäkään taloa ei ollut näkyvissä, ei edes pienintä latoa pellon laidassa.

Häneen tarttui jo vastustamaton halua istahtaa lumihankeen lepäämään ja uni painoi väkisin hänen silmiään kiinni. Ja juuri kun hän oli nukahtamaisillaan lumihankeen, huomasi hän kaukana häämöttävän pienen pienen valotuikun. Martti oli jo hyvin lähellä Montluelin kylää, eikä hänen enää tarvinnut kuin hetken seurata lepattavaa valoa, niin kylän ensimmäiset valot tulivatkin näkyviin.

Tie reunassa oli sievä pieni talo, jonka ikkunasta tuikki valo kutsuvasti. Martti koputti talon oveen. Hetken kuluttua ovea raotettiin hieman, ja Martti näki oven raosta kurkistavan vanhan hampaattoman eukon, joka näytti aivan noita-akalta.

”Kuka siellä?”, huusi eukko kärttyisästi.

”Köyhä matkalainen, joka on puolikuollut kylmyydestä ja nälästä, hyvä rouva.”

”Jatka matkaasi! Ei minulla ole leipää muille jakaa, sen kummemmin kuin lämpöäkään.”

”Mutta….”

”Niin, niin. Kaikenmaailman maankiertäjät ja kulkurit sitä pitäisi ottaa lietensä ääreen …”

”Mutta en minä ole mikään kulkuri.”

”Niinhän ne kaikki sanovat, mutta kun he sitten lähtevät taas matkoihinsa, on rahat ja pyyhkeet talosta kadonneet… jatka vain matkaasi!”

Ja sanojensa vahvistukseksi eukko kiskaisi Martin edessä oven lujasti kiinni. Viimeisillä voimillaan Martin onnistui vielä raahautua seuraavan talon eteen. Talo näytti vähän ränsistyneeltä ja ovikin oli jo hieman kallellaan, ja siihen rappuselle oven eteen Martti oli jo lyyhistymäisillään, mutta ovi avautuikin oitis, vaikkei Martti edes ollut kunnolla jaksanut kolkuttaa siihen.

”Astu sisään”, kuului sisältä ystävällinen kutsu. Ja kun Martti astui ovesta sisään, hän näki edessään puhtaan tuvan, jossa oli monta pientä lasta sekä heidän vanhempansa. Martti huomasi heti, että perhe oli köyhä työläisperhe.

”Kiitos”, sanoi Pyhä Martti, ”minä olen onneton matkalainen, lähes puolikuollut kylmyydestä ja nälästä. Armahtakaa minua.”

”Jumalani”, huudahti nainen, ”miten tällaisella säällä ylipäätään voi kulkea ulkona?! Tule sisälle tupaan hyvä mies! Lämmittele tulen ääressä sen aikaa, kunnes kuumennan sinulle keittoa. Me emme ole rikkaita, mutta koskaan emme kieltäydy antamasta ruokaa ja lämpöä sitä tarvitseville. Emme voi tarjota sinulle sänkyä, mutta saat tallistamme lämpimän nukkumapaikan puhtailla oljilla. Ja samalla, kun vaimo jutteli Martin kanssa, mies kantoi sillä lisää puita pesään laitettavaksi. Ja kohta uunissa jo räiskyikin iloinen tuli, joka valaisi lämpöisesti koko huoneen.

Martti istui tulisijan edessä ja kohta hänen kohmeiset kätensä alkoivat jo lämmetä. Vaimo toi hänelle höyryävän kuumaa kaalikeittoa lautasellisen ja kun Pyhä Martti oli sen syönyt, hän vajosi onnellisena tallin olkien päälle ja nukahti oitis.

Seuraavana aamuna hänelle tarjottiin vielä talossa aamiaista, ja Martti päätti palkita hyväsydämisen perheen ihmeellä, joita hänellä oli taito tehdä.

”Onko sinulla jotain toivomusta?” Martti kysyi vaimolta.

”Toki”, vastasi vaimo,” usein ajattelen miten mukavaa olisi, jos voisin jatkaa koko päivän sitä työtä, jonka aamulla olen aloittanut.”

”Toteutukoon siis tämä toiveesi”, sanoi Pyhä Martti.

Ja niin hän lähti jatkamaan matkaansa.

Seuraavana aamuna, kun aamupuuro oli syöty ja pöytä aamiaisen jälkeen siistitty, päätti nainen mitata sen pienen kangaspakan, jonka hän oli saanut aikanaan häälahjaksi. Kangasta ei ollut paljon, mutta se oli mitä kauneinta pellavaa, ja siksi vaimo olikin pitänyt kangaspakan tallessa niin pitkän aikaa. Mutta nyt ei perheellä ollut enää rahaa muuhun kuin ruokaan, ja lasten paidat olivat jo lähes riekaleina. Siksi vaimo päätti uhrata hienon pellavakankaan ja ommella siitä lapsille paitoja.

Hän ryhtyi mittaamaan kangasta, ja mittasi ja mittasi, kunnes hän huomasi yhtäkkiä, ettei kangaspakka pienentynyt ollenkaan. Sitä riitti ja riitti, metrejä ja kymmeniä metrejä, niin että koko talo oli jo täyttyä pellavakankaasta. Ja kun hän meni tarkistamaan pakkaa, josko se jo vähitellen pienenisi, oli hänen heti palattava takaisin mittaamaan kangasta, eikä hän voinut lopettaa ennen kuin työpäivä oli päättynyt. Lopulta kangasta oli niin paljon, että osa siitä oli vietävä talliin ja osa heinälatoon, että talossa olisi ollut vielä tilaa perheellekin.

Mutta nyt ei tarvinnut lasten enää kulkea ilman paitaa, ja sänkyihinkin vaimo ompeli hienot pellavalakanat. Ja kangasta riitti aina vain, eikä perheen tarvinnut enää koskaan kärsiä köyhyyttä.

Mutta mitä arvelette, säilyikö salaisuus tämän työläisperheen seinien sisällä? Ei suinkaan. Juttu ihmeestä levisi kulovalkean tavoin koko Montluelin kylään, ja kaikkiin lähikyliin ja jopa Lyonin kaupungissa kerrottiin tarinaa ihmeellisestä kangaspakasta.

Tarina voisi jo jäädä tähän. Mutta kylässä tapahtui vielä toinenkin ihme. Kuten varmaan arvaattekin, se vanha eukko, joka asui naapuritalossa, harmitteli tietenkin naapurien ihmeellistä onnea mutta päätti samalla, että seuraavalla kerralla hän ei päästä Pyhää Marttia enää naapuritaloon.

Ja voitte varmaan arvata, että kun asia tuli sen vanhan, hampaattoman eukon korviin, joka oli hätistellyt säälimättä Martin oveltaan, niin kyllä häntä kadutti, ettei ollut päästänyt tätä sisään.

”Voi, kunpa olisin sen vain tiennyt!”, harmitteli eukko itsekseen, ”kun se pyhä mies seuraavan kerran kulkee tästä ohi, ja se varmaan tapahtuu lähiaikoina, niin silloin kyllä käyttäydyn aivan toisin”.

Niin, Pyhä Martti oli tietenkin arvannut eukon ajatukset. Joutuin hän hoiti asiansa Lyonissa, kastoi siellä monta pakanaa kristityksi, ja tarttui jälleen matkasauvaansa ja lähti kulkemaan kohti Bugeyn vuoria. Tie kulki Montluelin kautta. Eukko ei ollut sillä aikaa irrottanut katsettaan tiestä. Ja kun hän näki Martin tulevan kohti kylää, hän juoksi tätä vastaan ja heittäytyi oikein maahan hänen jalkojensa juureen, pyytäen Marttia ottamaan vastaan kutsun astua hänen vaatimattomaan taloonsa ja nauttimaan hänen antimiaan. 

”Mielelläni”, sanoi Pyhä Martti, ”minä olenkin jo hyvin nälkäinen ja väsynyt”.

Ja eukko sanoi hänelle maireasti: ”Levätkää toki rauhassa, hyvä mies, minä valmistan sillä aikaa aterian.”

Ja eukko otti uunista mahtavan savukinkun, katkaisi kaulan lihavimmalta kanaltaan ja pisti sen pataan. Kun kaikki oli valmista, hän kattoi pöydän Martille, ja ajatteli sitten ruhtinaallista palkkiotaan, minkä tulisi saamaan.

Kun Pyhä Martti näki edessään kaikki ne herkut, hän kauhistui, sillä moinen yltäkylläisyys oli jo syntiä. Mutta sitten hän kuitenkin hymyili sisäisesti naisen oveluudelle, jonka tämä luuli pystyvänsä salaamaan, ja söi hyvällä ruokahalulla.

Mutta ei ruoka ollut vielä kaikki, vieraalle oli myös sijattu talon paras vuode untuvapeittoineen. Milloinkaan ennen Martti ei ollut nukkunut niin pehmeässä vuoteessa. 

Seuraavana aamuna hänet herätettiin taas hyvin miellyttävällä tavalla. Eukko oli tuonut lämmintä maitoa ja tuoreita munia hänen vuoteensa viereen.

”Oi voi, mielellänihän minä annan, mitä minulla on, mutta enhän toki ole rikas”.

”Olisiko teillä jotain toivomusta?”, kysyi Pyhä Martti.

”Voi, hyvä Jumalan mies, usein toivon, että voisin koko päivän tehdä sitä, mitä aamulla olen aloittanut”.

”Huomisesta lähtien toteutukoon toiveenne, hyvä rouva”. Ja tämän sanottuaan Martti jatkoi matkaansa kohti Bugeyta.

Seuraavana aamuna, ennen auringonnousua, ja jopa ennen kuin kukko oli kiekunut, nousi eukko jo ylös ja mutisi itsekseen: Olisi todella vahinko, jos käyttäisin aikani mitättömiin pikkuasioihin. Pellavakankaan mittaaminen, mitä typeryyttä! Minä aion laskea rahojani.” Mutta tuskin hän oli näin ajatellut, kun hän tunsi pakottavaa tarvetta, ensin vain vähäisesti, mutta sitten yhä pakottavammin, siis tuota tarvetta, joka tavallisesti on hyvin helposti tyydytetty. Kuinka innoissaan eukko halusikaan aloittaa ajattelemansa puuhan, sitä pakottavampaa hänen oli nyt kuunnella luontoäitiä ja mennä sinne, missä hänen olonsa helpottuisi.

Ja tuskin hän oli ehtinyt istua alas, kun jo alkoi ”vesi” lorista, ja pian se oli muuttunut melkeinpä vesiputoukseksi. Hän halusi jo nousta ylös, ja mennä laskemaan rahojaan; mahdotonta! Ja ”vesi” valui noroina jo huussin lattialla, ja ulos ovesta, ja muuttui jo suureksi puroksi. Eikä eukko voinut lopettaa, vaikka kuinka olisi halunnut…

kirjasta: Der Drache mit den sieben Köpfen

suomennos: Tuula Huhtala-Salmisto